شب‎ها عرق مي‎کنيد و بيدار مي‎شويد؟ چه دارويي مصرف مي‎کنيد؟ يا چه بيماري‎هايي داريد؟ با دلتا همراه باشيد. عرق کردن شبانه

عرق کردن، واکنش طبيعي بدن است اما بسياري از افراد با تعريق زياد در طول شب مواجه هستند که در روند خواب و کيفيت آن تاثير مي‌گذارد. تعريق زياد شبانه با شرايط معمولي فرق دارد و فرد با عرق کردن ناگهاني و بيش از حد معمول طي شب بيدار مي‌شود که ممکن است متناوب باشد. با مجله پيام دلتا همراه باشيد.

عرق کردن شبانه

علل تعريق شبانه

عرق کردن روندي است که طي آن درجه حرارت، مقدار ادرار، اسيد‌هاي آمينه ضروري و ديگر ترکيبات بدن تنظيم مي‌شود. اما چرا شب‎ها به طور ناگهاني عرق مي‎کنيم؟

تحريک سيستم سمپاتيک

گرماي هوا در اين باره نقش مهمي دارد. فارغ از احساس نامطلوب عرق کردن شديد در زمان خواب، اين حالت را بايد پيامدي از اختلالي جدي در بدن دانست؛ زيرا به طور کلي، نتيجه تحريک سيستم عصبي سمپاتيک است که دلايل مختلفي در بروز آن نقش دارد و قطعا شناخت آن‌ها اولين عامل بهبود مشکل خواهد بود.

يائسگي

يائسگي شايع‌ترين علت پزشکي تعريق شبانه در خانم‎ها است که تغييرات هورموني به خصوص کاهش هورمون استروژن مهم‌ترين عامل زمينه‎ساز آن خواهد بود. در اين شرايط معمولا فرد از احساس گرگرفتگي رنج مي‌برد که بر روند خواب تاثير مي‌گذارد و از طرفي ريتم ضربان قلب نيز تغيير مي‌کند. براي مقابله با اين مشکل در مرحله اول بايد با پزشک متخصص ن م کرد تا در صورت نياز درمان‌هايي براي تنظيم عملکرد هورموني بدن تجويز شود. همچنين توصيه مي‌شود اين خانم‌ها در محيط خنک بخوابند و در اين زمان از لباس‌هاي راحت و ملحفه‌هايي از الياف نخي استفاده کنند.

مصرف برخي دارو‌ها

تعريق شبانه يکي از عوارض شايع مصرف برخي داروها است. مطالعات نشان‌ مي‌دهد دارو‌هايي که براي درمان اضطراب و افسردگي تجويز مي‌شود، معمولا با دوره‌هايي از تعريق زياد در طول شب همراه هستند. افزون بر اين، دارو‌هاي هورمون‎تراپي، دارو‌هايي که براي کاهش قند خون تجويز مي‌شوند و کورتيزون؛ هورمون استروئيدي براي کاهش التهاب و تسکين درد نيز مي‌توانند با اين عارضه همراه باشند.

عرق کردن شبانه

بيماري سل

اگرچه بيشتر علل زمينه‎ساز تعريق شبانه ناشي از مشکلات حاد نيست اما با اين حال بعضي از بيماري‌هاي مزمن مانند سل نيز ممکن است با چنين علامتي بروز کند.

سل بيماري است که سلامت ريه‌ها را به شدت تحت‎تاثير قرار مي‌دهد و در اغلب موارد با دوره‌هاي مکرر تعريق همراه است. البته دوره‌هاي تب بالا، درد‌هاي قفسه سينه، سرفه همراه با دفع خون و مشکلات تنفسي از ديگر علائم اين بيماري محسوب مي‌شود.

اختلالات نورولوژيک

اضطراب، تحريک‎پذيري و حالات عصبي، گاه مي‌تواند دماي بدن را افزايش دهد و بدن را براي رساندن به درجه حرارت طبيعي به تعريق وا دارد. اين واکنش کاملا طبيعي است و فقط طي شب بروز نمي‌کند. با اين حال، زماني که به طور مکرر و شديد در طول شب اتفاق بيفتد، ممکن است با ديگر بيماري‌هاي مرتبط با سيستم عصبي مانند پارکينسون هم در ارتباط باشد. آسيب‌هاي ناشي از اين بيماري‌ها به سيستم عصبي مي‌تواند به اختلال در ارسال پيام به غدد عرق منجر شود.

هيپرهيدروز مزمن

هيپرهيدروز اصطلاح پزشکي است که نشان‎دهنده تعريق بيش از حد است که اگرچه علت پزشکي مشخصي به جز ژنتيک ندارد به عنوان يکي از مشکلات شايع و مزمن شناخته مي‌شود. افرادي که دچار هيپرهيدروز هستند، ممکن است از تعريق شبانه و احساس گرگرفتگي نيز رنج ببرند. اين افراد هنگام خوابيدن به محيط خنک‎تري نسبت به ديگران نياز دارند؛ زيرا دمايي که براي بقيه طبيعي است، براي آن‌ها بسيار گرم و کلافه‎‏کننده خواهد بود. اين حالت را نمي‌توان مشکل جدي سلامتي دانست اما علائم آن اغلب بسيار ناراحت‎کننده و غير قابل کنترل است.

پرکاري تيروئيد

پرکاري تيروئيد زماني بروز مي‌کند که غده تيروئيد، هورمون‌هايي بيشتر از حد طبيعي توليد کند؛ درنتيجه، متابوليسم بدن تحت‎تاثير قرار مي‌گيرد و فرد از احساس ناراحتي و تغييراتي در بدن رنج مي‌برد. احساس خستگي در طول روز و تعريق شديد شبانه مي‌تواند از علائم هشداردهنده اين بيماري باشد.

به اين ترتيب، فرد از احساس گرما رنج مي‌برد و حتما نياز به محيط خنکي براي خوابيدن دارد. اين علائم همچنين با تغييرات وزن بدن، لرزش دست‌ها و ريزش موي شديد نيز همراه است. به هر حال، از آن جا که تعريق شديد طي شب تاثير جدي بر کيفيت خواب دارد، حتما بايد در صورت ادامه و تشديد اين مشکل با پزشک م کرد تا در صورت نياز درمان مناسب انجام شود.

همچنين بخوانيد:

داستان بيماري هاي بودار

از هرچه بترسيم سرمان مي آيد

10 تکنيک انرژي‎زاي تابستاني

سردرد تابستاني را بشناسيد!

مار سبز ؛ خوردني مفيد و لاکچري

 


deltagoonagoon تعريق ,شبانه ,مي‌شود ,شديد ,بيماري ,طبيعي ,تعريق شبانه ,تعريق زياد ,سيستم عصبي ,براي کاهش ,مصرف برخي ,دلتا همراه باشيد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

M6MUSIC آپ روید دان طراحی سایت | تبلیغات محتوایی Mitchelld6n9yjs casa لرن پارسی پانک2 دانلود بروزترین موزیک های ایران تابلو ، تابلو سازی ، تابلو چلنیوم ، تابلو سازی چلنیوم دانلود فیلم دانلود سریال دانلود آهنگ عاشقونه